Tygodnik Razem: The Cure

(Tekst z 1989 r.) Wydany kilka tygodni temu, nowy album zespołu THE CURE cieszy się już ogromną popularnością zarówno w Europie jak i w Stanach Zjednoczonych. Robert Smith, lider grupy, nie spodziewał się jednak pewnie, że tytuł krążka – “Disintegration” a więc “Rozpad” – okaże się proroczy. Już po nagraniu płyty z kolegami rozstał się bowiem Lol Tolhurst, pianista i perkusista, współtwórca THE CURE. Zaplanowaną na maj, czerwiec i lipiec podróż koncertową po Europie zespół rozpoczął więc w składzie uszczuplonym Smith – śpiew gitara, Porl Thompson – gitara, instrumenty klawiszowe, Simon Gallup – gitara basowa, Boris Williams – perkusja.

Powstał trzynaście lat temu w miejscowości Crawley w angielskim hrabstwie Sussex. Początkowo działał pod nazwą MALICE, w 1978 roku zmienioną na THE EASYCURE, a wkrótce potem na THE CURE Oprócz Smitha i Tolhursta w pierwszym składzie znalazł się Michael Dempsey – śpiew, gitara basowa, zastąpiony później przez Gallupa. Thompson dołączył w 1984 roku, a Williams w 1985. Chociaż w okresie debiutu zespół wykonywał głównie dynamiczne utwory punkrockowe, na pierwszych płytach sygnowanych nazwą THE CURE znalazły się raczej proste kompozycje o wyraźnych odniesieniach do muzyki młodzieżowej lat sześćdziesiątych. Już wkrótce – być może pod wpływem legendarnej grupy JOY DIVISION – zespół przedstawił jednak repertuar bardziej pretensjonalny, utrzymany w podniosłym nastroju, jednostajnie zrytmizowany, o wzbogaconym brzmieniu. Pogłębił też naiwnie egzystencjalną probleitatykę piosenek z pierwszej płyty.

W utworach THE CURE znalazły odzwierciedlenie młodzieńcze rozczarowania: zwątpienie w idealną miłość, sens ludzkiego zycia, w istnienie Boga. Wpływ Alberta Camusa potwierdzała poprzedzona orientalizującym wstępem piosenka “Killin’ The Arab” – trawestacja czy moze parodia „Obcego”. Popularność zespół zdobył w 1982 roku, wprowadzając kilka nagrań, m.in. “M”, “The Walk”, „Love Cats” i „The Caterpillar” na listy przebojów.

Na dorobek THE CURE składają się albumy: “Three Imaginary Boys (1978), “Seventeen Seconds”(1980), ,,Faith”(1981), „Pornography” (1982), “Japanece Whispers the Singles” (1983), “The Top” (1984), „Concert – The Cure Live” (1984), „The Head On The Door” (1985), „Standing On A Beach – The Singles” (1985), “Kiss Me Kiss Me Kiss Me” (1987) i najnowszy “Disintegration” (1989).

Tekst ukazał sie w Tygodniku Razem, 1989
Podziękowania dla Sławka za udostępnienie materiałów.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someone